Monday, January 15, 2007

MUKAJIMAK

Selamat datang ke halaman yang, secara klisenya dan langsung tak catchy bertajuk ‘Apresiasi Fantasi’. Halaman ini hasil dari inspirasi yang telah diusahakan oleh saudara Fadli Akiti dalam projek Kububuku beliau.

Aku cipta Sahibul Fiksyen ini sebagai satu medium untuk a-menulis mengenai buku yang aku baca, b-berkongsi buku dan c-mengetengahkan dunia penulisan fantasi Malaysia. Adapun aku lebih memberi fokus kepada buku-buku bercorak fantasi dan fiksyen sains berbahasa Malaysia.

Pertama sekali kamu semua harus faham bahawa ini BUKAN halaman ulasan buku. Kesemua artikel yang bakal aku muatkan hanyalah sebagai satu ‘apresiasi’ (atau sebaliknya) terhadap buku-buku yang pernah aku baca. Maka komen-komen yang bakal kamu semua baca adalah berdasarkan selera (taste) aku dalam pembacaan. Maka jika kamu lihat aku mengutuk ‘Metamorphosis’ Franz Kafka, ianya bukan bermakna karya itu tidak bagus, Cuma ia bukan taste aku. Kalau taste aku rendah dari kamu semua, aku rasa, aku tidak ambil pusing pun. Pergi buat blog apresiasi buku sendiri. Komen-komen yang beri beri banyak berdasarkan pendapat aku yang secara jujurnya tidaklah tinggi ilmu sastera. Maka kalau kamu tak bersetuju dan timbul rasa 'wadafak?', maka aku tidak dapat berbuat apa-apa.

Bahasa yang aku gunakan dalam ruangan ini mencemar Bahasa Malaysia (sebagaimana kamu semua tengok pada perenggan pertama). Halaman ini lebih kepada untuk menarik orang untuk membaca buku. Bahasa campur ini memberi peluang kepada golongan non-readers mendekatkan diri dengan dunia buku. Aku tak ambil peduli kalau golongan sastera marah, kamu semua memang suka membaca buku, buat apa lagi aku berusaha nak tarik kamu semua. Pasal perjuangan memertabatkan sastera Melayu tu, aku dah buat di ruangan lain.

Artikel yang aku muatkan juga tidak semestinya berbahasa Malaysia sahaja, jika datang angin, aku mungkin sekali menulis dalam Bahasa Inggeris yang cacat dari segi grammar.

Seperkara lagi, buku-buku yang aku muatkan terdapat dalam dua bahasa, samaada Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris. Ini kerana aku tidak tahu bahasa lain. Jika kamu lihat aku baca buku Naguib Mahfoudz, itu bukan kerana aku tahu bahasa Arab, tapi sebab aku baca terjemahannya. Tapi aku cuba sedaya upaya mengutamakan buku-buku yang ditulis oleh penulis Malaysia sebagai satu usaha kecil memperkenalkan mereka (kepada golongan non-readers, kepada ahli sastera, kamu semua lebih tahu dari aku).

Sebagaimana yang aku nyatakan tadi juga, ini ruangan apresiasi. Maka sudah tentu timbul banyak percanggahan dengan komen aku. Sebagai contoh aku meletakkan Neil Gaiman sebagai tokoh pencerita tersohor melebihi Franz Kafka, Orhan Pamuk, Charles Bukowski dan tokoh sastera yang lain sebab ceritanya masuk dengan ‘taste’ aku. Ya, mungkin nama-nama itu besar dalam dunia sastera, tapi dalam dunia aku, Neil Gaiman lebih menyeronokkan. Sekali lagi, aku peduli apa kalau kamu semua kata taste sastera aku rendah.

Jika ada sebarang cadangan buku untuk aku baca (termasuklah sastera tinggi, aku tak tolak, Cuma rankingnya bawah dari Neil Gaiman dan Dr. Rahmat Haroun la, huhu), boleh dicadangkan di ruangan komen ini untuk aku baca dan tulis mengenainya. Aku sertakan keutamaan buku mengikut taste aku;

  • 1. Novel fantasi Bahasa Melayu (ini yang paling aku utamakan. Aku mahu mempromosi sebanyak mungkin novel fantasi bahasa Melayu, yang baik dan buruk – termasuk juga bahasa Indonesia ya.).
  • 2. Novel fantasi Bahasa Inggeris. (termasuk sains-fiksyen, kalau boleh yang bukan sejenis dengan Harry Potter)
  • 3. Buku ilmiah berkaitan sastera/koleksi sajak/cerita pendek fantasi.
  • 4. Novel Sastera Bahasa Melayu (sekali lagi, aku mahu mempromosi sastera Melayu – Oh, jangan lupa, termasuk buku Sastera Indonesia)
  • 5. Novel Sastera Bahasa Inggeris (Okeylah, kalau kamu melonjak-lonjak sangat suruh aku baca Kafka)
  • 6. Novel pop (ada yang bagus, Bahasa Melayu dan Inggeris)

Harapnya laman kamu semua terhibur dengan isi kandungan laman ini. Akhir kata, majulah buku untuk bangsa. Wakaka!

Nota: Aku alu-alukan juga sebarang sumbangan ‘apresiasi’ dari kawan-kawan, tak kira dalam bahasa Malaysia atau Inggeris, sebarang buku, sebarang penulis. Boleh aku muatkan disini. Tapi aku tak bayar sebab aku sendiri berhempas pulas dengan situasi kewangan peribadi.

Boleh hubungi aku di emel: nazri123456789@gmail.com

2 comments:

shafiq said...

vov..ko musti penah baca novel siri artakusiad?ape kata ko ulas novel2 tu..

vovin said...

apresiasi, bukan ulas.

Lain tu. Ilmu tak banyak untuk ulas.

Okey jugak idea tu. Nanti.