Tuesday, January 16, 2007

RESENSI BUKU WULAN

SUMBANGAN: AMIR MUKHRIZ

TAJUK: WULAN
KARYA: Fatin Nabiha
TERBITAN: Inang Publications (1996)
HALAMAN
: 164
ISBN
: 9839321323

Buku ini aku beli dengan harga RM2.37 cuma. Didiskaun sebanyak 70% bersama longgokan buku-buku lain yang tidak laku, di kedai Buku Popular Cheras Leisure Mall. Tapi, buku yang tak laku, tak semestinya tak bagus, atau jika tak bagus pun, tidak semestinya tidak menghiburkan, kan? Sekurang-kurangnya, buku ini agak menghiburkan. Bergerak dengan pantas walaupun beberapa babak dialog yang agak dragging.

Wulan memperihalkan kepercayaan animisme masyarakat kampung yang berjiran dengan laut yang luas, laut yang menjadi sumber rezeki, laut yang menjadi sumber malapetaka. Wulan itu sendiri satu malapetaka. Nama lain bagi Wulan ialah Ratu. Penunggu laut yang apabila amuknya tercetus akan memberi susah kepada sekalian penduduk kampung.

Maka novel ini berkisah mengenai seorang lelaki yang menghantar dirinya kepada penunggu laut tersebut, dengan harapan pengorbanannnya itu akan menghentikan segala petaka dan memberi sejahtera kepada penduduk kampung termasuk isteri dan anaknya.

Adakah pengorbanan lelaki itu menatijahkan apa yang diharapkan? Apakah dengan bekerjasama dengan makhluk halus yang terdiri daripada keluarga jin itu satu langkah yang bijak? Jawapannya ada di dalam Wulan. Aku suka penamatnya. Kerana di situ ada jawapan yang aku cari.

Artikel Asal: Resensi Wulan

No comments: